Lånecykel

Föreningen har nu en cykel för utlåning när vi har en gäst som bor över i gästlägenheten. Cykeln står i cykelförrådet tillhörande hus 6. Nyckel finns i samma skåp som där gästlägenhetens nyckel finns.

Tänk på att ställa tillbaka cykeln på samma plats, lås den och häng tillbaka nyckeln när den använts färdigt.

Eventuell felanmälan av cykeln skickas via mail till styrelsen.

Försäkring bostadsrättstillägg

Försäkring för Bostadsrättstillägg

Mellan Folksam och av Riksbyggen förvaltade Bostadsrättsföreningar (ekonomisk och/eller teknisk) har tecknats avtal om gemensam försäkring avseende bostadsrättstillägg. Detta innebär att den enskilde bostadsrättsinnehavaren inte behöver ha detta tillägg försäkrat i sitt hemförsäkringsbolag. Vi ber er observera att hemförsäkringen inte skall tas bort. I försäkringen ingår bostadsrättstillägg för samtliga bostadsrättsinnehavare. Momentet är tillämpligt då bostadsrättsinnehavaren enligt lag och stadgar är underhållsansvarig på egendom i samband med uppkommen skada alternativt för skada på egen bekostad inredning och under förutsättning att skadan inte ersätts genom fastighetens försäkring.

Försäkringsbeloppet är för skadehändelserna brand, inbrott, vatten samt allrisk är fullvärde. Åldersavdrag: Max 20 000 kr

Omfattning: Ersättning utgår för skada på eller förlust av försäkrad egendom genom dessa skadehändelser, dock inte i den mån ersättning kan betalas ur hemförsäkringen.

Skadevärderingsregler

Skada värderas enligt Folksams villkor Bostadsrättsförsäkring, B 388.

 

Självrisk

Försäkringen gäller med självrisk enligt följande:

  • om både fastighetens försäkring och bostadsrättstilläggets försäkring berörs av skadan utgår endast fastighetsförsäkringens självrisk (detta innebär att den enskilde bostadsrättsinnehavaren inte drabbas av självrisk i detta skadefall).
  • Vid läckageskador är självrisken 3 000 kr.
  • Vid övriga skador är självrisken 1 800 kr.

 

Vid skada

Vid skada kontakta Folksam skadeservice (se nedan). Om skadan även omfattar fastighetens försäkring kontaktar du din förening.

Kontaktinformation vid skada Folksam Tel: 0771-880 800

Telefon efter kontorstid och helger: 020-45 00 00 (jour, gäller vid akuta skador)

Mer info

Fullständiga villkor, skadeanmälan och övrig information kan du hämta på hemsidan www.ajg.com/se/rbforsakring. Försäkringens giltighet förutsätter att bostadsrättsföreningen ingår i avtalet Riksbyggen – Folksam.

Försäkringsnummer 196310

Organisationsnummer 769614-1402

Avtalsnummer 401-210304

Antal lägenheter 67

 

Bokningssystemet

Bokningar för bastu, festlokalen och gästlägenheten görs i Limnologens bokningssystem.

Limnologens bokningssystem är baserat på Axema Vaka och är en lokal installation hos oss. En bokningsskärm är placerad i festlokalen. För att boka använder du din tagg (samma som för att öppna porten) och visar fram på höger sida av bokningsskärmen. Skärmen ska då tändas upp och du ska få upp ett schema. Välj det du vill boka på vänstersidan och bläddra fram till den dag eller tid som du vill boka. Är tiden ledig är rutan grön och är den upptagen är den grå.
För att boka, tryck på den gröna rutan och följ instruktionerna.

Här är ett exempel för att boka gästlägenheten:


När du väl bokat kan du hantera dina bokningar med hjälp av knappen "Mina bokningar".

Bokningsystemet går även att nå via Internet så att du kan boka t.ex. hemifrån. För att få inloggningsuppgifter, kontakta styrelsen.
Gå sedan till sidan https://boka.limnologen.se/ 
Första gången du loggar in anger du din mailadress och det lösenord som du fått från styrelsen. När du väl är inloggad kan du byta lösenord genom att klicka på "Inställningar" och sedan "Byt lösenord".

Boka nu


Om du har någon tagg som inte fungerar i systemet, kontakta styrelsen och lägg sedan efter uppmaning taggen i föreningens brevlåda så att vi kan programmera om den och sedan ge tillbaka taggen fungerande.

Fungerar inte bokningen via Internet hänvisas ni till bokningstavlan i festlokalen.

Skulle både bokningstavlan och Internettjänsten vara otillgängligt gäller att prova boka vid ett senare tillfälle. Maila styrelsen om problemet så att vi kan felanmäla det. 

Portsystemet

Taggar

I normalfallet finns tre stycken taggar per lägenhet, en blå, en grön och en gul. Det går även att köpa till extra taggar eller ersättningstaggar som då är markerade med en siffra. 
Alla dessa taggar fungerar till samtliga trapphus, förrådsdörrar och miljöhus i vår förening.
De funkar även i bokningstavlan i gemensamhetslokalen.

Entreér:

På dörrar utomhus:

 

På dörrar inomhus:

 

Ett tips om taggarna lyser rött när de används till annat än trapphusen är att se till att hålla fram taggen i 10 sekunder framför läsaren till trapphuset (alltså utomhus). Då hinner systemet att känna igen din tagg för att tillåta den även i de så kallade offline-läsarna i förrådsdörrarna och miljöhusen.

Tänk på att skyndsamt meddela styrelsen om ni förlorar en tagg så att vi kan spärra den.

Instruktion för att aktivera kamerafunktionen i porttelefonen

För att aktivera kamerafunktionen i porttelefonen, följ nedan instruktioner. Det ingår en (1) licens för kamerafunktionen per lägenhet.
Porttelefonen i er lägenhet kommer fortsätta fungera som vanligt även ni aktiverar kamerafunktionen – det ringer alltså både i lägenhetens porttelefon och i mobilen samtidigt. På den enhet som man svarar hanteras själva påringningen.
Det är frivilligt att använda kamerafunktionen, så ni som inte önskar denna funktion behöver inte följa instruktionen.

1. Ta hem appen ”Siedle App” på din smartphone (Android eller iOS)
2. Starta appen och följ instruktionerna
3. När appen frågar efter QR-kod, scanna den högra QR-koden på blanketten som delats ut till samtliga medlemmar
4. För att avsluta installationen, följ instruktionerna och gå ner till porttelefonen i entrén och tryck på ert namn – det ska då ringa i telefonen och ni ska kunna se er själva i bild
5. Allt klart!

Om/när ni byter mobiltelefon så gör ni om ovanstående steg på den nya telefonen. Licensen flyttas då automatiskt över till den nya telefonen.
Observera att enbart en mobiltelefon kan vara aktiverad samtidigt.
Önskar ni fler licenser, hör av er till styrelsen så ser vi till att återkomma med pris och sedan beställa licensen.
Spara lappen med QR-koden exempelvis i lägenhetspärmen, då den ska lämnas till nästa lägenhetsinnehavare om/när ni flyttar.

Arbetsbod

På norra sidan av hus 8 har föreningen en arbetsbod med verktyg och utrustning som är fritt fram för samtliga medlemmar att använda och låna.
Det finns även tryckluft som man kan använda för att blåsa rent t.ex. filter eller att pumpa däcken i cykeln.

Se till att hålla snyggt och rent i boden och att alla verktyg lämnas tillbaka efter användning.

Bredvid boden finns ett fint trädäck med bord och stolar som alla medlemmar är välkomna att använda.